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Giunto alla sua undicesima edizione, il salone aeronautico di Zhuhai é il più importante evento aeronautico asiatico e sebbene chiamato China Air Show è essenzialmente una esposizione commerciale, intesa a proporre oggetti aeronautici, con una componente di show aereo, data prevalentemente dalla presenza di team acrobatici. L’importanza dell’evento è data non tanto dal pubblico, presente in un’area volutamente non troppo estesa, quanto dai 700 espositori di 42 stati diversi, alloggiati in 11 grandi saloni, per un totale di 430.000 metri quadri. Altri numeri significativi vengono da 151 velivoli esposti, alcuni dei quali presentati in volo. Quest’anno l’attesa per il tanto chiacchierato caccia di 5^ Generazione cinese non è stata vana: il giorno dell’inaugurazione si sono presentati due esemplari del Chengdu J 20, che hanno fatto alcuni passaggi, uno dei quali si è anche esibito in manovre acrobatiche non particolarmente tirate, prima di tornare alla base di Dingxing, dove erano attesi da una grande numero di spotters locali. In mezzo ad una grande esibizione di nazionalismo, con musiche marziali, il caccia bimotore e bi-deriva è apparso grande, con molto spazio interno per armamenti e carburante e la sua presentazione ha ricevuto un grande eco sulla stampa nazionale. Altro caccia cinese presentato è il rinnovato monomotore Chengdu J 10 Vigorous Dragon, che nella versione B è stato dotato di spinta vettorabile e alloggia un radar a scansione elettronica AESA, ma è stato mostrato solo staticamente; era presente anche nella versione J 10A della Pattuglia Acrobatica 1° Agosto, montata su sei esemplari. Il caccia cino-pakistano JF 17 era presentato da due esemplari dell’Aeronautica pakistana, premiati come autori della più aggressiva presentazione di volo. Nuovo è anche l’addestratore avanzato FDA2000, basato sulla cellula del MiG 21. Alcuni Unmanned Aerial Veichle avanzati sono il Avic Cloud Shadow a getto e il Wing Loong a elica, entambi di costruzione Avic, mentre la China Aerospace Science and Technology Corp. (CASC) mostrava il CH 5, evoluzione a getto del già conosciuto CH 4. Nonostante sia ancora una evoluzione del Tu 16 Badger, l’H 6 di Avic è il bombardiere strategico cinese viene ancora prodotto; veniva presentato nella versione H-6H, dotata di un nuovo radome per il radar e usabile anche come aerocisterna. Lo show vedeva anche il debutto della versione di produzione del quadrigetto da trasporto Xian Y 20, capace di caricare 65 tonnellate; nella versione attuale è spinto dagli stessi Soloviev DK-30 dello IL 76, in attesa di turbofan cinesi; i press release riportavano di ingenti ordini da parte della PLAAF, le Forze Aeree cinesi, fino a 500 esemplari. Avic ne propone anche una versione civile, chiamata Y20/F100. Un aereo completamente nuovo è l’anfibio Avic AG 600, un grosso quadrimotore costruito a Zhuhai dalla divisione Caiga di Avic, il cui primo volo è previsto nel 2017; è inteso per uso come antincendio e salvataggio marittimo. Ha ricevuto dal governo una lettera di intenti per 17 esemplari e ha un mercato previsto di 50 unità. Change, la divisione elicotteristica di Avic, presentava una versione evoluta del bimotore d’attacco Z 10 e il completamente nuovo monomotore Z 11, per ricognizione e attacco leggero. Per la maggioranza del pubblico, l’attrazione principale era data dalle pattuglie acrobatiche: la già citata pattuglia cinese 1° Agosto (J 10), le russe Strizy (Mig 29) e Russian Knights (Su 27) e per la prima volta in Cina, i Red Arrows. |
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Foto e testo di Ugo Vicenzi Novembre 2016 |
English translation
China Aeronautical Salon in Zhuhai is now at its 11th edition and is surely one of the most important aeronautical events in Asia. Although named as “China Air Show” it is primarily a trade fair, where aerospace companies present their items for sale, although some flight display is arranged for the public, mostly with the show of aerobatic teams. It’s China only international aerospace exhibition, held biennially in the southern city of Zhuhai, not far away from Hong Kong; this year offered the largest-ever display of military hardware and aircraft, with 11 exhibition halls, 430.000 square metres of indoor and outdoor viewing area and 151 aircraft from 700 exhibitors from 42 countries and regions. Sensation for this edition was the first public outing of the new Chinese stealth fighter, the J 20, that appeared for about 60 seconds just after the opening ceremony, performing some fly pasts before returning to the base of Dingxing, where is was waited by a largest number of local spotters. The J 20 is a fifth generation stealth aircraft developed by Chengdu Aircraft Industry Group for the People’s Liberation Army Air Force (PLAAF); it appeared to be large, with plenty of internal space for fuel and armament and its presentation started a lot of nationalistic reports on the press. Another Chinese fighter is the renovated single-engine J 10 Chengdu Vigorous Dragon, which in version B is equipped with vectorable thrust and houses an electronic scansion AESA radar, but was shown only static; was also present the J 10A version of the Aerobatic Team August 1st, mounted on six specimens. The Chinese-Pakistani JF-17 fighter was presented by two Pakistan Air force units, awarded as authors of the more aggressive flight presentation. Another new plane is the advanced trainer FDA2000, based on the cell of the MiG 21.Three significant Chinese unmanned aircraft appeared for the first time at Air Show Chin, Avic presented its new Cloud Shadow jet and a greatly expanded development of its Wing Loong propeller-driven series at the show, while China Aerospace Science and Technology Corp. (CASC) displayed the CH 5, a jet-propelled follow-on from its established CH 4. Despite being based on the Tu 16 Badger, the Xian H-6H, is a new airplane and is in production, with an enclosed radome and four hard points for ordnance or missiles. The type is the main strategic bomber platform for the PLAAF, and can also be equipped for the aerial refueling role. The show also saw the debut of the Y 20 transport aircraft, that can carry a 65 ton load in airlifts to assist military activities. Pushed by the same Soloviev DK-30 engines as the IL 76; it appeared quite agile, performing nice fly pasts. It is built by Xian and curiously before the start of the show registrations of the 2 displayed aircrafts were painted over, some observers quoting the fact that they are probably the only two flyable examples. A huge order from PLAAF is expected, with press releases stating the number in ‘five hundreds’. A completely new airplane was the four-engine Avic AG600 seaplane, was built at Avia general aviation Caiga’s plant at Zhuhai Jinwan Airport and is expected to have the first flight in the first quarter of 2017. It has received letters of intent for 17 units, for an expected Chinese market up to 50 airplanes. The AG600 is designed for roles as fire fighting and rescue at sea. Finally in production after an extremely long certification phase is the win jet AVIC ARJ-21, that was displayed in the colors of Chengdu. A large model of a wide body aircraft on Comac's stand caught the attention of many attendees; it is the planned twin-aisle wide body project with Russia's United Aircraft. The first flight of the aircraft is planned for 2022 and the ambitious project will have to rival with Boeing B 777 and Airbus A 330. For most of the public however the biggest excitement came from the aerobatic teams: Red Arrows were present for the first time and China and caused huge excitement, outperforming the national team 1st August based on their J 10 fighters. From Russia came both the Strizy Mig 29 and Russian Kinghts display team with their Su 27 and for the first time in China the Red Arrows.
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Images and text by Ugo Vicenzi November 2016 |
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